Home

Îndrumar economic Bavaria

BAVARIA

  1. INTRODUCERE

 

Generalități

 

  • : Germania
     
  • Munchen cu un nr. de 1 353 186 locuitori (2010); al treilea oras ca marime din Germania, dupa Berlin si Hamburg

Populatie (2011) : 12 595 000 locuitori, imigranţi: 1,1 milioane (9%), migraţie puternică, peste 100.000 migrează pe an în şi din Bavaria

Densitate : 178,5 loc/kmp

Limba oficiala : germana

Limbi straine cele mai frecvente : engleza

Religia : catolici (57,8%), evanghelici (21,8%), musulmani (2,2%).

Ora locala : UTC +1/+2

Orase importante : Augsburg, Bamberg, Bayreuth, Erlangen, Fürth, Ingolstadt, Nürnberg (Nuremberg), Passau, Regensburg, Würzburg.

Resurse naturale : nisip si gips, piatra naturala, nisip silicios, caolin

Produse agroalimentare : produse lactate, carne si produse din carne, zahar, bere, hamei

Industrii : industria auto, ingineria mecanica, ingineria electrotehnica, medicala, agroalimentara, turism

PIB (2011): 442.400 mil. Euro

Venit pe cap de locuitor: 35.337 Euro

Cresterea PIB in 2011: 2,9%

Rata medie a somajului in 2011: 4.4%

Productia industriala (metal si electro): a crescut cu 10.9% in 2011 (fata de 2010) – in primul trimestru 2012 a crescut cu 2.8%

 

Pentru comparatie, suprafața landului Bavaria este in jur de o treime din cea a Romaniei. La 31 decembrie 2010 avea 12.538.696 de locuitori. Cuvantul Freistaat (republica; literal „stat liber”) din denumirea oficială a Bavariei are o semnificatie doar simbolica. De importanta legislativa și administrativa este constituita bavareza, la respectarea careia vegheaza Curtea Constitutionala a Bavariei (Bayerischer Verfassungsgerichtshof), cu sediul în München. Bavaria nu are o autonomie mai mare sau mai mica decat celelalte landuri, si nu exista optiunea legala ca ea sa parasească statul federal german. Totusi o empatie pentru un separatism teritorial are o lungă traditie pe teritoriul Bavariei, unde traditiile, folclorul și religia joaca un rol important in viata majoritatii locuitorilor sai. Interesele Bavariei sunt reprezentate de delegatii landului Bavaria în bundesratul german (Consiliul Federal al landurilor), unde sunt discutate interesele specifice ale landurilor in raport cu celelalte landuri precum si cu federatia.

 

  1. Geografie

 

Relieful Bavariei este variat, avand zone muntoase în est (muntele Arber) și indeosebi în sud (versantii nordici ai lanturilor de munti Alpi) - cel mai inalt pisc al Germaniei Zugspitze, la 2.962 m, aflându-se în sudul Bavariei, pe granita cu Austria -, zone deluroase si de ses, strabatute de rauri numeroase, dintre care cele mai importante sunt fluviile Dunarea (cursul: vest-est) si Main (est-vest), acesta din urma strabatand provincia nordica a Bavariei, Franconia. In sudul Bavariei se aflA numeroase lacuri (intre care Chiemsee și Lacul Constanta (germană Bodensee)), resturi ale erei glaciare.

 

1.3.         Regiuni

Bavaria este situata in partea sud-estica a Germaniei cuprinzand următoarele regiuni (zone) geografice:

  • Muntii Alpii bavarezi in sud
  • Regiunea deluroasa subalpina pană la Dunare cu cele trei lacuri majore din Oberbayern (Bavaria superioara)
  • Zona bavareza estica a muntilor Mittelgebirge (cu muntele Arber) si
  • Regiunea in trepte a tinuturilor deluroase Schwäbische Alb și Fränkische Alb
  • Zona cea mai joasa din Bavaria, la 107 m, în orașul Kahl pe Main (Franconia inferioara),
  • Zona cea mai inalta: masivul Zugspitze (2.962 m deasupra nivelului marii), cel mai inalt munte din Germania (in districtul Garmisch-Partenkirchen).
    1.   Clima

In Bavaria este In general o clima continentala relativ echilibrata, cu ierni reci si veri calduroase. Circa 100 de zile pe an sunt temperaturi sub 0 °C. Vanturile de vest aduc precipitații în medie de 70 cm pe an, in partea de nord a Alpilor pana la 180 cm pe an. Cerul senin cu soare atinge circa 1.600-1.800 ore pe an. Precipitatiile cad cu precadere in perioada mai - iunie. Temperaturile medii multianuale la München: -5 °C in ianuarie, +23 °C in iulie.

 

  1. Guvern si administraţie

Structura politica : guvernul reprezentat la nivel de Prim – Ministru de land ; forma de guvernamant parlamentara

Parlamentul : 187 de deputaţi aleşi (28 septembrie 2008) pe o perioadă de cinci ani: CSU 92, SPD 39, Alegătorii Liberi 21, Bündnis 90/Grünen 19, FDP 16  → următorul scrutin: 2013

Numărul de voturi în Bundesrat: 6

Preluarea Preşedinţiei rotative a Bundesrat-ului: 2011-2012

 

  1. Diviziunile administrative ale Bavariei

Cele 7 regiuni administrative de tip Regierungsbezirk

Obiceiurile si dialectele vorbite difera substantial de la o regiune la alta.

In plus in Bavaria exista si 7 unitati administrative omonime dar de tip Bezirk (în traducere libera: circumscriptie), care coincid ca intindere cu cele 7 Regierungsbezirk de mai sus dar au atributii diferite: Bezirk Oberfranken, Bezirk Mittelfranken ș.a.m.d.

Cele 7 regiuni administrative de mai sus sunt subdivizate în districte rurale (Landkreis) si orase cu statut de district urban (kreisfreie Stadt)

 

 

  1. Economie

 

Cu doar o suta de ani în urma Bavaria mai era considerata o regiune slab dezvoltată. In prezent economia acestei "republici" se bazeaza nu numai pe un turism intensiv, ci si pe o industrie ultramoderna. Cel mai mare land german detine si cel mai ridicat procent de terenuri arabile (30 %), iar agricultura este o ramura esentiala a economiei. Bavaria a devenit un land cu o industrie dezvolată cu tehnologie inaintata, cu ponderea econmica în regiunea München, unde se poate aminti industria constructoare de masini cu firme de renume mondial (BMW, MAN, Knorr-Bremse), firme mari din ramura IT (Siemens, Infineon, Microsoft), posturi TV si edituri importante (Sky - fost Premiere, Kabel Deutschland, Burda Verlag), ca si industria aviatica si de armament (EADS, Krauss-Maffei).

In regiunea Augsburg si Ingolstadt este triunghiul industriei chmice bavareze, pe cand in Bavaria de nord se află regiunea metropolitana Nürnberg–Fürth–Erlangen, ca și regiunea Würzburg-Schweinfurt; acestea sunt regiuni cu o economie înfloritoare si un somaj redus.
In Bavaria se afla trei reactoare atomice moderne, ca si un reactor pentru cercetari nucleare.
Bavaria, care nu a avut de luptat cu ramuri industriale invechite (asa cum s-a intamplat cu zona bazinului raului Ruhr), a putut să se axeze de la bun inceput pe directii noi de dezvoltare: de aici provine peste jumătate din productia germana a industriei aviatice și cosmice. München, Nürnberg si Augsburg sunt in prezent mari centre ale industriei electronice si de utilaje. Industria de automobile este concentrata in Ingolstadt (Audi), Dingolfing si Regensburg. Berea si branzeturile bavareze sunt apreciate in lumea intreaga pentru calitatea lor deosebita.

 

  1.  Mediul de afaceri

 

  • Sistemul de impozitare

 

Sistemul german de taxare este competitiv in comparatie cu alte state. Nivelul maxim de impozitare pentru venituri personale este de  42%. Impozitul aplicat companiilor a fost redus nu de mult timp, la 15%

 

  • Impozitul pe venit

 

Orice cetatean ce are domiciliul stabil in Germania este platitor de taxa pe venit. Daca o persoana fizica petrece mai mult de 6 luni pe an in Germania, atunci Germania este considerat locul rezidentei sale. In acest caz, persoana fizica este obligata sa plateasca impozit pentru orice venit provenit din orice colt al lumii, fara deosebire, daca provine din salarii, dobanzi sau dividende. Cetatenii care traiesc in strainatate cea mai mare perioada a anului, au limitari cu privire la obligativitatea impozitarii. In aceste cazuri numai venitul intern poate fi impozitat.
 

Rata de impozitare este liniar progresiva, de la cea mai mica rata pana la cea mai mare. Venitul de 8004.00 Euro pe an este scutit de la impozitul pe venit. Daca venitul este de 8005.00 Euro, se impoziteaza intreaga suma cu 14%. Rata de impozitare creste apoi cu valori mici pana la un maxim de 42% aplicata pentru venituri de 52 842,00 sau mai mari.Rata de impozitare pentru venituri ce depasesc 250 731,00 este de 45%.
 

Ca rezultat ar unificarii Republicii Federale Germania si a Republicii Democrate Germania in 1990, Germania si-a asumat o enorma responsabilitate financiara. O taxa de solidaritate a fost introdusa in 1995 pentru finantarea unificarii Germaniei. Taxa este de 5,5% aplicata la valoarea impozitata pentru o suma evaluata.

 

  • Impozitul pentru companii
     

Companiile in Germania sunt in mod normal impozitate la doua nivele. Companii precum cele pe actiuni (AG) si cele cu raspundere limitata (GmbH) fac subiectul impozitarii , ce este aplicat de catre guvernul federal. In completare, municipalitatile locale, aplica o taxa locala, taxa comerciala

Exista o taxa standard pentru companii de 15% atat pentru companii ce nu si distribuie profitul cat si pentru cele care il distribuie

Daca profitul este distribuit actionarilor, acestia trebuie sa plateasca o taxa pe venit pentru aceste profituri.
 

  • Taxa comerciala

 

Toate operatiunile comerciale ce se desfasoara in Germania fac subiectul impozitarii. Operatiunile comerciale includ activitati care au ca scop sa genereze profituri pe termen lung si cele care includ companii. Intreprinzatorii independenti precum doctori, arhitecti, avocati sau artisti sunt exceptati de la aceasta taxa. Pentru cetatenii locali ce isi desfasoara o operatiune comerciala exista o scutire de taxa pana la un venit de 24.500,00 Euro.

Taxa este calculata pe baza profitului operational, care  este determinat pe baza profitului companiei, folosindu se o metoda specifica de calcul
 

  • Taxa pentru transferuri imobiliare

 

Cand un imobil este vandut sau se schimba proprietarul, se aplica o taxa de 3,5% pe pretul de achizitie, daca valoarea este mai mare de 2500 euro. De regula aceasta taxa este platita de catre comparator. Taxa de 3,5% se aplica in Bavaria si in cele mai multe state federale.
 

  • Taxa pe Valoarea Adaugata
     

TVA-ul este este de 19%. O taxa de 7% este aplicata pentru bunuri si produse  ce se comercializeaza in baza folosintei lor de zi cu zi, precum alimente, ziare si transport public. Unele servicii precum cele bancare, de sanatate sau non profit sunt scutite de TVA.
 

  • Regimul investitiilor starine

 

1. Germania este in continuare motorul creşterii economice a Europei, fiind cea mai puternică economie din Europa. in ciuda tuturor constrangerilor legate de criză.

 

2. Germania este puternică, dar nu este un monolit. Pe langă companiile lider pe plan mondial precum Bayer, BASF, Daimler, VW şi Siemens, intreprinderile mici şi mijlocii constituie fundamentul puternic al economiei germane şi a succesului economic german: 99,6 % din companiile din Germania sunt IMMuri, oferind locuri de muncă pentru circa 80% din totalul angajaţilor. Multe dintre IMM-uri au găsit nişe de piaţă, devenind astfel lideri mondiali in domeniile lor. Această structură economică facilitează extraordinar accesul noilor investitori.

 

3. Investitorii străini se pot baza pe cea mai bună reţea de infrastructură a unui stat

 

4. Piaţa germană, care de altfel reprezintă 20% din intreaga piaţă europeană, este liberă şi deschisă. Aproape că nu există restricţii sectoriale in ceea ce priveşte investiţiile. In ceea ce priveşte investiţiile şi infiinţarea de societăţi comerciale, dreptul german nu face diferenţa intre investitor german sau străin. Un sistem juridic eficient oferă investitorilor siguranţă juridică la standarde inalte, printr-o justiţie transparentă şi independenta

 

 5. Creşterea salarială din Germania este cea mai mică din Europa – chiar dacă forţa de muncă germană este in continuare costisitoare, in comparaţie cu alte state. Pentru aceşti bani insă oferta este pe măsură: un nivel ridicat de calificare a angajaţilor, datorită sistemului dual de formare profesională şi o motivaţie pentru muncă superioară in comparaţie cu alte ţări.

 

6. Sintagma „Made in Germany“, cu subinţeles discriminatoriu in variantă iniţială, a devenit un simbol al calităţii. Germania face aparte din grupul ţărilor lidere in inovaţie. Şi aceasta nu fără motiv: Germania investeşte anual aproape 3% din PIB in cercetare şi dezvoltare.

In domeniile de viitor precum tehnologia laser, nano şi medicală, Germania are o poziţie de top. In domeniul construcţiilor de maşini şi in domeniul automobilistic precum şi in ceea ce priveşte energiile regenerabile este lider, iar renunţarea accelerată la energia nucleară vine să accentueze această evoluţie. Acestea sunt domeniile cele mai importante şi pentru investitorii străini.

Investitorii straini pot avea mari şanse printre altele, in domeniile tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor (IT&C), software şi al serviciilor.

 

  1. PRINCIPALELE INSTITUTII SI ORGANISME PUBLICE CARE AU CA OBIECT FURNIZAREA DE INFORMATII ECONOMICE

 

Camera de Comert si Industrie Munchen

Balanstraße 55  81541 München, Germania
Tel : 004989 51161150

Camera de Comert si Industrie Nurnberg

Hauptmarkt 25-27  90403 Nürnberg, Germania
Tel : 0049911 13350

Camera de Comert si Industrie Regensburg

D.-Martin-Luther-Straße 12  93047 Regensburg, Germania
Tel : 0049941 56940

Bayern International

Am Messesee 2 , 81829 Munchen, Germany

Tel: (+49-89) 949260

Fax: (+49-89) 94926150

E-Mail: info@bayern-international.de

Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft (vbw)

Max-Joseph-Str. 5
80333 München
Tel: (+49)89-551 78-100
fax: (+49)89-551 78-111
internet: www.vbw-bayern.de
mail: info@vbw-bayern.de

Der Ost-West-Wirtschaftsclub Bayern e.V

Beethovenplatz 2
80336 München

Tel: +49 89 51410217
Fax: +49 89 51410222
E-Mail: info@owwc.org

 

În prim plan

Informaţii utile cu privire la obţinerea Titlurilor de călătorie în perioada Sărbătorilor de Paşte

29.03.2017

Stimaţi cetăţeni, având în vedere nivelul foarte ridicat al solicitărilor de Titluri de călătorie înregistrat în …

Proiectul Bavaria de la A la Z a ajuns în oraşul München

27.03.2017

În cadrul proiectului Bavaria de la A la Z, lansat cu ocazia începerii mandatului noului consul general, a avut loc, la 26…

Proiectul Bavaria de la A la Z a ajuns în oraşul Bamberg

20.03.2017

În cadrul proiectului Bavaria de la A la Z, lansat cu ocazia începerii mandatului noului consul general, a avut loc, la 19…